Η παιδιατρική φυσικοθεραπεία είναι ένας διαφορετικός τομέας της επιστήμης της φυσικοθεραπείας.

Συναισθηματικές και Συμπεριφορικές Δυσκολίες στα Παιδιά
Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους, πολλά παιδιά εμφανίζουν συναισθηματικές δυσκολίες ή προβλήματα συμπεριφοράς. Σε αρκετές περιπτώσεις αυτά είναι παροδικά και υποχωρούν με τον χρόνο, ενώ σε άλλες επιμένουν και επηρεάζουν την καθημερινότητα του παιδιού. Όταν οι δυσκολίες διαρκούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να χρειαστεί η υποστήριξη από ψυχολόγο ή άλλον ειδικό ψυχικής υγείας.
Ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που συναντώνται στη σχολική ηλικία είναι η χαμηλή αυτοεκτίμηση και το άγχος, ιδιαίτερα όταν συνυπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες. Πολλά παιδιά δυσκολεύονται να αναπτύξουν φιλικές σχέσεις με τους συνομηλίκους τους, με αποτέλεσμα να απομονώνονται και να κλείνονται στον εαυτό τους. Σε άλλες περιπτώσεις, μπορεί να εκδηλώνουν επιθετική συμπεριφορά ως αντίδραση στις δυσκολίες που βιώνουν.
Οι συναισθηματικές και συμπεριφορικές δυσκολίες μπορεί να εκδηλώνονται με διαφορετικούς τρόπους, όπως εκρήξεις θυμού, έντονη επιθετικότητα, απόσυρση ή κοινωνική απομόνωση. Η έγκαιρη αναγνώριση και παρέμβαση είναι καθοριστικής σημασίας, ώστε το παιδί να λάβει την κατάλληλη υποστήριξη και να αναπτύξει υγιείς δεξιότητες διαχείρισης συναισθημάτων και κοινωνικών σχέσεων.
Αν το παιδί αντιμετωπίζει σοβαρές συναισθηματικές δυσκολίες, τότε ίσως χρειαστεί ψυχοθεραπευτική αντιμετώπιση από ψυχολόγο ή άλλον ειδικό ψυχικής υγείας, καταρτισμένο σε κάποια ψυχοθεραπευτική προσέγγιση
Η συμβουλευτική γονέων αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για οικογένειες που αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην ανατροφή των παιδιών τους. Προβλήματα όπως εκρήξεις θυμού, ανυπακοή, επιθετικότητα και δυσκολία στην οριοθέτηση μέσα στο σπίτι, η ζήλια προς τα αδέρφια, οι δυσκολίες στη σύναψη σχέσεων με συνομηλίκους, αλλά και η χαμηλή σχολική επίδοση ή οι μαθησιακές δυσκολίες, μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τόσο το παιδί όσο και το οικογενειακό περιβάλλον. Παράλληλα, η άρνηση του παιδιού να μελετήσει τα μαθήματα στο σπίτι αποτελεί συχνό ζήτημα που προκαλεί ένταση και απογοήτευση στους γονείς. Μέσα από τη συμβουλευτική, οι γονείς λαμβάνουν καθοδήγηση, πρακτικές στρατηγικές και υποστήριξη ώστε να ενισχύσουν τη σχέση τους με το παιδί, να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις προκλήσεις και να δημιουργήσουν ένα πιο ισορροπημένο και θετικό οικογενειακό περιβάλλον.

Η Δύναμη της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης
Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι μία από τις βασικές μεθόδους που χρησιμοποιεί η εργοθεραπεία, με στόχο να βοηθήσει το παιδί να οργανώσει και να αξιοποιήσει σωστά τις αισθητηριακές πληροφορίες που δέχεται ο εγκέφαλος. Σύμφωνα με την Ayres (1972), πρόκειται για την ικανότητα του εγκεφάλου να συντονίζει τα ερεθίσματα που λαμβάνει, ώστε να τα χρησιμοποιεί αποτελεσματικά στην καθημερινή ζωή.
Η μέθοδος της Sensory Integration εφαρμόζεται μέσα από δραστηριότητες και παιχνίδια που είναι απολαυστικά και ελκυστικά για τα παιδιά, όπως κούνιες, πατίνια, τραμπολίνο, μπάλες και άλλες κινητικές δράσεις. Σε ένα οργανωμένο και ασφαλές περιβάλλον με τον κατάλληλο εξοπλισμό, δίνονται στο παιδί ερεθίσματα που το βοηθούν να ενισχύσει τη λειτουργία του νευρικού συστήματος και να πετύχει καλύτερη αισθητηριακή επεξεργασία. Όταν η αισθητηριακή ολοκλήρωση δεν είναι επαρκής, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά βασικές δεξιότητες που σχετίζονται με τη μάθηση, την κίνηση, την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη, τη διαχείριση άγχους, το παιχνίδι και τελικά την προσαρμογή στο σχολικό περιβάλλον.
Πότε είναι απαραίτητη η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
Η συγκεκριμένη μέθοδος θεωρείται σε αρκετές περιπτώσεις πιο αποτελεσματική από άλλες θεραπείες και μπορεί να εφαρμοστεί ακόμη και από τον πρώτο μήνα ζωής ενός νεογνού. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (συμπεριλαμβανομένου του αυτισμού), με ΔΕΠ-Υ (διάσπαση προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα), με δυσπραξία, με ειδικές αναπτυξιακές ή κινητικές δυσκολίες, με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, αλλά και σε περιπτώσεις διαταραχών ισορροπίας, προσανατολισμού, καθώς και δυσλειτουργίας αμφιτερόπλευρης ολοκλήρωσης και διαδοχής.
Η έγκαιρη παρέμβαση με αισθητηριακή ολοκλήρωση βοηθά το παιδί να αναπτύξει τις δεξιότητές του, να βελτιώσει τη συμπεριφορά του και να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του, γεγονός που επηρεάζει θετικά τόσο την καθημερινότητα όσο και την ακαδημαϊκή του πορεία.